Resevilkor

På den här sidan har vi sammanfattat lite tips från A-Ö, om saker som kan vara bra att ha med sig och att tänka på både före och under resan.

Travelzone  är en förmedlare av flygbiljetter, hotell, hyrbilar och arrangemang. Vi ansvarar inte för tidtabellsändringar, inställda flyg, bagage eller andra händelser som har med flygresans utförande att göra. Vi ansvarar heller inte för problem gällande inbokade hotellnätter eller hyrbilar. Sådana händelser ansvarar respektive leverantör för. Därför ska eventuella anspråk med anledning av detta framföras direkt till leverantören.

För att göra en bokning hos OSS  måste du ha fyllt 18 år.

– Ändring och kontroll av uppgifter
Flygbiljetter måste bokas med exakt rättstavade för- och efternamn samt titel enligt pass. Flygbiljetter är personliga och det är inte möjligt att ändra i en befintlig bokning.
Efter genomförd betalning är biljetterna inte återbetalningsbara eller ändringsbara.

Resenärens ansvar är att:

  • Läsa och godkänna resevillkoren före köpet.
  • Innan genomförande av köpet, kontrollera att stavningen av resenärens namn stämmer överens med stavningen i passet.
  • Kontakta oss omgående om bekräftelsen inte kommit till dig via e-post inom några minuter från bokningstillfället. Så snart bekräftelsen kommit till dig per e-post ska du kontrollera att uppgifterna stämmer. Vid oklarheter meddela oss omgående. Utanför våra ordinarie öppettider ber vi dig kontakta flygbolaget, hotelleverantören eller hyrbilsbolaget direkt för att kontrollera om eventuella korrigeringar är möjliga.
  • Regelbundet bevaka den angivna e-postadressen, då all korrespondens från oss sker via e-post.
  • Kontinuerligt kontrollera flygtider och eventuella tidtabellsändringar för både ut- och hemresa.
  • Kontrollera med respektive flygbolag från vilken flygplatsterminal din avresa sker från.
  • Kontrollera visumregler för din slutdestination samt vid eventuella mellanlandningar. Detta gör du via respektive lands ambassad och de flygbolag du reser med.
  • Kontrollera vilka vaccinationer som behövs inför resan.
  • Kontrollera passregler samt passets giltighetstid, då vissa länder kräver att passet är giltigt minst sex månader efter hemresan.
  • Kontrollera aktuella incheckningstider för hela resan. Vi rekommenderar att checka in på flygplatsen minst 1,5 timme före avresa vid inrikesflyg och 2,5 timmar vid utrikesflyg.
  • Återbekräfta returresan med flygbolaget senast 72 timmar innan aktuell avgång.

– Biljetter
Den bokningsbekräftelse som vi skickar via e-post till resenären, efter genomförd bokning, är färdhandlingen och denna skall medtas under hela resan. På bekräftelsen finns all viktig information som bokningsreferens, flygnummer och restider. Vi rekommenderar även resenären att skriva ut en tidtabell via den bifogade länken på bekräftelsen.

Flygbiljetter måste alltid nyttjas i kronologisk ordning, och ingen sträcka kan avstås. Uteblir resenären från någon sträcka avbokas resterande delen av resan av flygbolaget och det utgår ingen återbetalning av biljetten. Detta regelverk är utanför Travelzones  kontroll.

Biljetter med separata bokningsnummer hanteras alltid som enskilda resor oberoende av varandra.  TRAVELZONE ansvarar inte för missad anslutning eller utebliven återbetalning av separata biljetter vid tidtabellsändringar, förseningar eller inställda flyg.

Klicka här och kontrollera din flyg biljett:

www.virtuallythere.com

– Prisförändringar/tekniska fel
Travelzonel reserverar sig för tekniska fel och prisförändringar som ligger utanför vår kontroll samt förbehåller oss rätten att inom 24 timmar på vardagar kontakta oss för eventuella ändringar av gjord bokning.

Biljettpriset visas inklusive flygskatter. Vid avresa från vissa flygplatser måste en avreseskatt betalas kontant. Det är resenärens ansvar att kontrollera denna information.

Servicepaket

Servicepaketet är en tjänst som vi erbjuder våra kunder. Resenären köper denna tjänst vid bokningstillfället. Det är även möjligt att teckna servicepaketet i efterhand fram till avresa
mot en avgift på 295 kr/bokning.

Detta ingår i servicepaketet:
• hitta bästa möjliga alternativ när flygbolaget ändrar sina tider (enligt flygbolagens riktlinjer).
• förboka sittplatser hos flygbolaget på de flygningar där det är möjligt (ej platser vid nödutgång, extra benutrymme och normalt sett inte på flyg inom Europa).
•hjälpa dig att framföra önskemål om bassinet för spädbarn (oftast inte möjligt på flyg inom Europa).
• boka specialbagage (t ex golfbag, skidor).
• boka specialkost när det ingår måltid (normalt sett inte på flyg inom Europa).
• kontrollera möjligheterna och kostnaderna för att omboka din resa (observera att ombokningskostnad tillkommer enligt flygbolagens regler på din biljett).
• registrera ditt bonuskort hos flygbolaget.
•framföra önskemål till hotellet.

Eventuella avgifter från leverantören kan tillkomma. Servicepaketet återbetalas inte vid avbokning av resan eller om framförda önskemål inte kan bekräftas av flygbolaget.

Vid avresa inom tre dagar ber vi dig att kontakta oss via telefon eller chatt med dina önskemål. Observera att det oftast inte är möjligt att få förfrågningar bekräftade om de framförs mindre än 72 timmar innan avresa.
Vid allvarlig födoämnesallergi ska detta meddelas direkt till flygbolaget.

– Betalning av tilläggstjänst
Beställaren har två valmöjligheter för betalning av tilläggsprodukter. Antingen lämnas betalningsdetaljer till kundsupporten över telefon eller via en betalningslänk som vi tillhandahåller enligt överenskommelse.

När betalningen är genomförd är tjänsten bindande och kan inte ändras eller avbokas.

Avbokning
Biljetterna utfärdas omedelbart vid betalningstillfället och är därefter inte återbetalningsbara eller ändringsbara. Travelzone följer flygbolagens bokningsregler som vanligtvis är mycket restriktiva, det vill säga ingen återbetalning eller ombokning kan ske. Bokningen kan återbetalas om resenären har tecknat  avbeställningsskydd vid bokningstillfället och uppfyller dess villkor. Läs mer under punkten Avbeställningsskydd.

Vid eventuella återbetalningsärenden varierar hanteringstiden mellan 4-16 veckor. All återbetalning sker från leverantören har ingen möjlighet att påverka hanteringstiderna. Vid återbetalning debiteras ett hanteringsarvode på 395 SEK per biljett. Travelzone återbetalar inte avgiften för avbeställningsskyddet eller tidigare erlagda arvoden, avgifter och eventuella försäkringar (förutom reseförsäkring).

Ombokning
Biljetterna utfärdas omedelbart vid betalningstillfället och är därefter inte ändringsbara.
Vi följer flygbolagens bokningsregler som vanligtvis är mycket restriktiva, det vill säga ingen ombokning kan ske. I de fall flygbolagen tillåter ombokning kan detta endast ske senast 24 timmar före avgång.

Flygtider
Alla flygtider som anges är lokala. Vid ankomst nästkommande dag visas det som +1 på tidtabellen.

Ändring av tidtabell
Flygbolagen kan, utanför vårt  kontroll och med kort varsel, ändra sina tidtabeller samt ställa in flyg. Det är resenärens ansvar att själv kontrollera flygtiderna för ut- och hemresa vilket görs direkt via flygbolagen.

Travelzone  ansvarar inte för att informera om tidtabellsändringar eller inställda flyg.
Vi ansvarar heller inte för inställd resa som beror på miljökatastrof, krigshandling, strejk eller annan oförutsägbar händelse. Eventuella ändringar berättigar inte prisavdrag, ersättningsresa, skadestånd eller annan kompensation från Travelzone. Vi ersätter inte för eventuella tilläggsarrangemang till resan som tågbiljetter, hotellövernattning eller hyra av bil.

Om tidtabellsändringen medför sen ankomst till hotellet eller hyrbilsfirman måste resenären själva kontakta hotellet respektive hyrbilsfirman för att meddela detta.
Mer information om passagerares rättigheter vid flygresor går att läsa på länken nedan.

För fullständiga villkor klicka här »

–  Transport och hotell vid byte av flygplats eller datum
Eventuella marktransporter och övernattningar under resans gång ingår inte i biljettpriset. Det är resenärens ansvar att själv kontrollera tidtabeller och priser. Detta gäller också vid eventuella ändringar av flygbolagens tidtabeller, vilket ligger utanför Travelzones  kontroll och ansvar.

– Bytestid vid mellanlandning
Resor bokade via Travelzone har godkända bytestider. Tiden för byten vid mellanlandningar är uträknade av flygbolagen. Om en flygsträcka drabbas av försening, vid en genomgående bokning, är flygbolagen skyldiga att hjälpa resenären till slutdestinationen.

Vid bokning av separata biljetter har flygbolagen inget ansvar vid förseningar som leder till missad anslutning. Det är därför resenärens ansvar att kontrollera att bytestiden är tillräcklig enligt flygbolagen och flyplatserna. Travelzone ersätter inte för merkostnader som uppkommer på grund av detta.

– Hotell
Hotell vouchern utfärdas omedelbart vid betalningstillfället och därefter är hotellbokningen inte återbetalningarbar eller ombokningsbar. Vi följer hotelleverantörens bokningsregler som vanligtvis är mycket restriktiva, det vill säga ingen återbetalning eller ombokning kan ske. I de fall där hotelleverantören tillåter återbetalning kan så ske mot vår hanteringskostnad om 395 SEK per rum.

Det framgår på bokningsbekräftelsen om frukost ingår i priset.
Generellt ingår den ej. Marktransporter till och från hotellet ingår inte i priset.

Information som anges på vår  hemsida är angiven av hotelleverantören.
Hotellbilderna som presenteras på hemsidan behöver inte överensstämma med det rum som verkligen bokas, därför reserverar sig för eventuella fel i bilder och text samt ändringar gällande informationen från hotelleverantören.
Vi rekommenderar resenären att själv bilda sig en uppfattning om hotellets standard.

 Stjärngraderingar används som en helhetsbedömning av hotellets service och faciliteter.
Observera att detta är en internationell bedömning som kan avvika från de normer skandinaver i allmänhet är vana vid. Rumstyp twin (två enkelsängar) och double (en dubbelsäng) är endast önskemål och kan inte garanteras. I Nordamerika kan tre- och fyrabäddsrum innebära två stycken kingsize sängar som används av tre respektive fyra personer. Vi kan inte garantera önskemål om rök- eller rökfria rum.

Ändringar på plats med hotellet garanterar inte rätt till ersättning eller kompensation från oss. Eventuella yrkanden måste i så fall styrkas av en skriftlig redogörelse från hotellet. Redogörelsen ska innehålla namn och telefonnummer till hotellets representant.
Informationen ingår sedan i en eventuell reklamationshantering mot hotelleverantören.

Eventuella fel eller klagomål ska framföras direkt till hotellet. Om resenären inte är nöjd med hur hotellet hanterar situationen ska leverantören kontaktas senast 24 timmar efter ankomst. Detta för att få en chans att lösa problemet på plats. Leverantörens journummer står på bokningsbekräftelsen.

De lokala myndigheterna i vissa länder kan lägga på ytterligare skatter vilka måste betalas på plats. Resenären är själv ansvarig för att ta reda på hur stor kostnaden är. De faktiska skattekostnaderna kan skilja sig från våra preliminära uträkningar vilket innebär att vi inte kan meddela dessa i förväg.

Resenären måste checka in samma dag som hotellet är bokat. Om detta inte sker avbokas hotellet automatiskt och ingen återbetalning sker.
Vi kan aldrig garantera sen incheckning utan detta måste meddelas till direkt hotellet.

– Hyrbil
Vi förmedlar hyrbilar i samarbete med Expedia Hotels och Hertz, Vid en tidtabellsändring på flyget som innebär en sen ankomst till hyrbilsfirman måste resenären själv meddela hyrbilsfirman detta. 

– Ensamåkande barn
Vi  förmedlar inte biljetter för ensamåkande barn. Barn under 18 år måste bokas i vuxens sällskap. Vissa länder och flygbolag tillåter inte inresa i landet för barn under 18 år utan sällskap av målsman.

– Spädbarn
Barn som är mellan 0-2 år reser som spädbarn under resan och tilldelas inget eget säte. Om spädbarnet fyller två år innan resan  måste en barnbiljett bokas för hela resan.
Spädbarn kan inte bokas innan födseln då korrekt namn och födelsedatum måste överensstämma med passet. Vi bokar inte spädbarn i efterhand. TRAVELZONE  ersätter inte för eventuella kostnader som uppkommer i samband med att fel typ av biljett bokats från början.

Önskemål om barnmat, spädbarnsvagga eller liknade kan inte garanteras.

– Dubbelbokning
Det är resenärens ansvar att säkerställa att eventuella dubbelbokningar avbokas oavsett var den är gjord. Resenären riskerar annars att flygbolaget utan förvarning avbokar dubbelbokningen. Vi ansvarar inte för flygbolagens avbokningar eller utebliven återbetalning i samband med detta.

– Pass, visum och transitvisum
Resenären ansvarar för att inneha giltigt pass redan vid bokningstillfället. Det är även resenärens ansvar att inneha visum till slutdestination samt eventuella visum vid mellanlandningar. Resenären är själv ansvarig för eventuella kostnader som uppkommer på grund av brister i nämnda formaliteter. Det är viktigt att resenären kontrollerar att pass, visum och transitvisum uppfyller både ländernas och flygbolagens krav. Vi rekommenderar att passet alltid ska medtas på samtliga resor.

För resa till vissa länder finns det särskilda bestämmelser gällande bokad returbiljett. Det är resenärens ansvar att kontrollera detta med respektive lands ambassad samt berörda flygbolag.

För alla resor till eller via USA krävs ett godkänt inresetillstånd (ESTA) och maskinläsbart pass.

Avbeställningsskydd
Avbeställningsskyddet måste tecknas och betalas samtidigt som resan bokas. Skyddet träder i kraft vid bokningstillfället och upphör att gälla i och med att resan påbörjas, räknat från det ursprungligt bokade avresedatumet. Alla resenärer i bokningen måste ha tecknat avbeställningsskydd för att kunna åberopa det vid avbokning.

Bokningar
Vid nya bokningar debiteras minst 500kr och resterande ska betalas inom 24 timmar.

Avbokning
Avbokning måste ske minst två timmar innan avresa för att avbeställningsskyddet skall gälla. Avbeställningsskyddet upphör att gälla efter att resan har påbörjats. Vid avbokningar utanför våra telefontider skall flygbolag, hotell- eller hyrbilsleverantör kontaktas direkt.

Vid avbokning mot giltigt läkarintyg återbetalas hela kostnaden för bokningen mot vårt hanteringsarvode på 395 SEK per person.
Vi återbetalar inte avgiften för avbeställningsskyddet eller tidigare erlagda arvoden, avgifter och eventuella försäkringar (förutom reseförsäkring).
Högsta ersättning vid avbokning mot avbeställningsskydd är 25 000 SEK per person och/eller 50 000 SEK per grupp.

Ersättningsbara händelser
Ersättning lämnas om resenären inte kan ta den planerad resa på grund av följande oförutsedda händelser.
• Akut sjukdom eller olycksfall som drabbar dig, din medresenär i samma bokning eller nära anhörig och att du därför, enligt intyg från behandlande ojävig läkare, avråds från att företa planerad resa.
• Dödsfall som drabbar dig, nära anhörig eller medresenär i samma bokning.

Avbeställningsskyddet omfattas inte av
• ersättning som kan erhållas från annat håll såsom andra avbeställningsskydd eller försäkringar.
• sjukdom, olycksfall eller skada som är känd (diagnostiserad) vid tecknandet av avbeställningsskyddet.
• kroniska sjukdomar/infektionstillstånd/ psykisk störning om inte personen varit helt symptomfri/besvärsfri de senaste sex månaderna räknat från den tidpunkt när resan bokats. Om avbeställningen omfattar dessa symptom skall diagnosen styrkas av en specialistläkare.
• sjukdom, olycksfall eller annan följdverkan orsakad av graviditet eller barnafödsel.
• komplikationer orsakade av alkohol, andra berusningsmedel, sömnmedel eller narkotiska medel.
• kostnader som uppkommit genom att den försäkrade dröjt med avbeställning av researrangemanget.
• uteblivet syfte av resan.
• komplikationer till följd av självvalda ingrepp och behandlingar som t ex. skönhetsoperationer.
• eventuella tilläggsarrangemang till resan som inte finns med på bekräftelsen som teaterbiljetter eller liknande.

Vad begär vi av dig?
Avbeställningsskyddet gäller endast tillsammans med ett giltigt läkarintyg. Detta skall vara oss tillhanda senast fem arbetsdagar efter avbokning.
Läkarintyget skall vara ifyllt av behandlande ojävig läkare och vara styrkt med läkarens namn, kontaktuppgifter och stämpel. Om stämpel ej finns att tillgå skall en kopia av läkarens legitimation bifogas.

Av läkarintyget skall även följande information framgå/bifogas
• undersökningsdatum
• undersökningsresultat
• diagnos
• annat intyg/underlag i original som kan vara av betydelse för bedömning av skadeärendet
• att sjukdomen/olycksfallet är akut och förhindrar resa

Förklaring nära anhörig
Med nära anhörig avses i detta sammanhang den försäkrades maka, make, barn, barnbarn, syskon, föräldrar, far-, mor- och svärföräldrar, person med vilken den försäkrade sammanbor under äktenskapsliknande förhållande.

 

Bagage 
Vi ansvarar inte för bagagekostnader som inte ingår i biljettpriset. Vi förmedlar endast förfrågningar gällande följande specialbagage: rullstol, snowboard, surfbräda, skidor, golfbag, cykel, hund och katt. Vi kan inte påverka flygbolagen då det gäller bekräftelse av önskemålen.
Vi debiterar en avgift för denna tjänst utöver flygbolagens kostnad.

Förlorat/skadat bagage
Vi ansvarar inte för förlorat eller skadat bagage. Eventuella fel ska påtalas omedelbart på flygplatsen till flygbolagets representant.

Bonuskort
Du kan lägga in ditt bonuskort vid bokningstillfället i samband med att du fyller i dina personliga uppgifter som namn etc. Vi förmedlar endast era uppgifter och ansvarar ej för att bonus registreras hos berörda flygbolag.

Spara alltid boardingkortet tills ni ser att poängen har registrerats. Eventuell efterregistrering kan inte göras utan boardingkort. Skulle ni behöva efterregistrera era bonuspoäng gör ni det alltid direkt med flygbolaget.

Tänk på att alla resor kanske inte är bonusgrundande och detta kontrollerar ni alltid direkt med flygbolaget.

Vaccination
Det är resenärens ansvar att inneha kompletta vaccinationer samt andra nödvändiga formaliteter som krävs för resa till det land resenären planerar att besöka. Eventuella kostnader i samband med ovanstående betalas av resenären.

Betalningsbedrägerier
Vi förbehåller sig rätten att neka kortbetalning då misstanke om bedrägeri föreligger. Vid misstanke om brott kan krav på legitimering av betalning krävas. Alla typer av kortbedrägerier polisanmäls samt skickas till inkassoföretag.

Travelzone  tillämpar personuppgiftslagen (1998:204). Genom att köpa en tjänst/produkt eller registrera dina uppgifter hos oss samtycker du till att vi får behandla uppgifterna för angivna ändamål.

Med personuppgifter avses all information om en person som lagrats i någon form. Detta innefattar t.ex. ditt namn, email- och postadress, telefonnummer, faktura- och kontoinformation samt övrig information som du lämnar om dig och din familj i samband med att du skapar en profil eller registrerar dig hos oss.

De uppgifter du lämnar till oss  på webbplatsen eller i butiken används för administration och för att kunna upprätthålla en hög service till våra kunder. Uppgifterna används för att kunna leverera den tjänst du beställt, förse dig med efterfrågade produkter och skicka ut erbjudanden om egna och likartade produkter som har samband med din resa. Informationen används även för statistik och förbättring av webbplatsens innehåll och för uppdatering av våra databaser.

Personuppgifter som rör kontoinformation i samband med betalning av våra produkter/tjänster behandlas endast för att genomföra ditt köp och lämnas endast ut till tredje part om det behövs för att genomföra och administrera din betalning samt för att kunna ta betalt för din bokning.

Personuppgifter som du lämnat till oss på webbplatsen och som inte är hänförliga till dig själv, exempelvis information om familjemedlemmar och vänner inför bokning av tjänster eller medlemskap på tjänsten ”Mina sidor”, kommer endast att lagras för ditt privata syfte.
Detta innebär att TRAVELZONE  inte kommer att använda dessa uppgifter för att ta kontakt med berörda personer eller på annat sätt begagna sig av informationen.

Betalning
De priser som presenteras i sökresultaten förutsätter betalning med internetbank (Nordea, SEB och Swedbank).
När betalningen är genomförd är bokningen bindande och kan inte ändras eller avbokas. Dessa regler sätts av flygbolagen och inte av OSS *. När betalning kommit oss tillhanda skickar vi en bokningsbekräftelse till den e-postadress resenären angivit vid bokningstillfället. Denna bokningsbekräftelse är resenärens biljett/voucher och skall medtas under hela resan.

Kund godkänner att fakturan överförs elektroniskt.

All betalning administreras av Travel zone Resebyrå eller direkt till leverantören.

* Vi reserverar sig för tekniska problem och prisfel som ligger utanför vår kontroll samt förbehåller oss rätten att inom 24 timmar på vardagar kontakta dig för eventuella ändringar av gjord bokning. Om tekniska problem uppstår i anslutning till helg eller under helg kontaktar vi dig nästföljande vardag.

Direktbanksbetalning (Nordea, SEB och Swedbank).
De priser som presenteras i sökresultaten förutsätter betalning med internetbank (Nordea, SEB och Swedbank).

Betal-/kreditkort (MasterCard, Eurocard, Visa, Mastro)
Det är inte möjligt att betala med Diners Club, Dankort eller Elektronkort. I vissa fall kan vi inte ta emot utländska kort. Vid kortbetalning kan debiteras 250 kr för utlänska kort.

Reklamationer
Eventuella problem eller anmärkningar under resans gång ska framföras direkt till leverantören (flygbolag, hyrbilsföretag, hotell). Om du får ersättning eller kompensation direkt av leverantören förfaller normalt rätten till ersättning i efterhand. Reklamation som inte ersätts/kompenseras under resan av leverantör ställs direkt till oss  för utredning. Reklamationer hanteras enbart skriftligen genom anvisad reklamationsblankett senast en månad efter hemkomst. Hanteringstiden är cirka tre månader. Ladda ner vår reklamationsblankett här »